سفارش تبلیغ
صبا ویژن
نظر آقای سید قاسم رستمی - راز هلال رمضان
|| مدیریت || شناسنامه || پست الکترونیــک ||
نویسنده
نظر آقای سید قاسم رستمی - راز هلال رمضان
Link to Us!

نظر آقای سید قاسم رستمی - راز هلال رمضان

Hit
مجوع بازدیدها: 102695 بازدید

امروز: 8 بازدید

پیش بینی وضع هوا

سایت مراجع












آرشیو


اطلاعات رویت هلال ماه رمضان 1427
آرشیو نظرات مراجع
اطلاعات رویت هلال ماه شوال 1427
اطلاعات نجومی رویت هلال
رویت هلال در عربستان

In yahoo

یــــاهـو

Search



Submit mail

 


نظر آقای سید قاسم رستمی

حسین نقی زاده :: جمعه 85/7/28 ساعت 1:0 عصر

وضعیت رؤیت پذیری هلال شامگاهی شوال 1427

موعد رصد این هلال برای ایران در غروب روز دوشنبه اول آبانماه 1385 خواهد بود. در اینجا رؤیت پذیری هلال ماه را با دو معیار یالوپ و معیار محمد شوکت عوده در بهترین زمان بصورت نقشه منحنی های میزان رنگی نمایش داده ایم. در انتها نیز بر اساس رصدهای قبلی انجام شده، پیش بینی ابزار مناسب این رصد، در مناطق مختلف آمده است. در معیار یالوپ، آخرین خط رؤیت پذیری از زاهدان به اهواز می گذرد و نقاط بالای این خط در محدوده رؤیت هلال قرار ندارند. اما با توجه به اینکه رؤیت هلالهای شامگاهی ذیقعده 1426 و صبحگاهی صفر 1424 منجر به کاهش مقدار پارامتر q تا حد 347/0- گردیده است، با این حساب، رؤیت پذیری هلال به خط خواف به دیوان دره نیز خواهد رسید که این خط از جنوب تهران و شمال قم نیز خواهد گذشت:

اما معیار محمد شوکت عوده چیز دیگری را نشان می دهد و آن اینکه خط رؤیت پذیری هلال با تلسکوپ را تا کشورهای ترکمنستان و آذربایجان بالا می کشاند. بطوریکه محدوده رؤیت پذیری تمام ایران را می پوشاند. با توجه به جدید بودن این معیار، این هلال گزینه خوبی برای آزمودن این معیار می باشد. لذا به رصدگران هلال با تلسکوپ برای قرار گرفتن در مناطق شمالی ایران توصیه می شود تا این هلال را شکار نمایند. در زیر دیگر پارامترهای رؤیت پذیری را برای این هلال مشاهده می کنید:

محاسبات برای مرکز ایران نشان می دهد: در روز دوشنبه اول آبانماه، در صورت مساعد بودن شرایط جوی، این هلال از حدود ساعت 10:55 در کل کشور با تلسکوپهای 8 اینچ قابل رؤیت خواهد بود. در بهترین زمان (زمان هم ارتفاعی ماه و خورشید)، حدود ساعت 14:43 هلال به بهترین وضعیت رصدی خود می رسد. در این زمان امکان رؤیت با تلسکوپهای ضعیفتر تا حد 6 اینچ نیز وجود دارد. از جمله خصوصیتهای رصد هلال شامگاهی شوال، قرار گرفت مناطق جنوبی کشور در خط رؤیت پذیری با چشم غیر مسلح می­باشد. با توجه به اینکه هلال مشابهی در روز اول مهر امسال (هلال شامگاهی رمضان) در منطقه امریکای شمالی توسط گروه سه نفره استم با چشم غیر مسلح رؤیت شده است، لذا به نقشه زیر توجه کنید و محل رصد را با توجه به وسیله ای که برای رصد در اختیار دارید، می توانید به صورت زیر انتخاب نمائید :

جدول خطوط رؤیت پذیری هلال شوال 1427

 

 

ناحیه

قطر ابزار مورد نیاز

حدود خط رؤیت پذیری بر اساس رصد های قبلی

 

نقطه شرقی

نقطه غربی

A

200 میلیمتر

عشق آباد در ترکمنستان

پارس آباد مغان

B

150 میلیمتر

مشهد

تبریز

C

120 میلیمتر

تربت جام

اشنویه

D

80 میلیمتر

تایباد

سردشت

E

70 میلیمتر

بیرجند

قصر شیرین

F

60 میلیمتر

نهبندان

مهران

G

50 میلیمتر

زاهدان

اهواز

H

با چشم غیر مسلح

سراوان

بندر بوشهر

 

با توجه به تجربه مهمی که در رصد هلال رمضان برای گروه های رصدی کل کشور بدست آمد، همچنین مدت مکث و ارتفاع کوتاه این هلال، در صورت وجود ابر و گرد غبار پائیزی، امکان رؤیت با ابزار هم مشکل شده و ممکن است گروه های رصدی جنوب کشور که به قصد رؤیت با چشم غیر مسلح عازم رصدگاه ها می شوند، فرصت رصد با ابزار را هم از دست بدهند! لذا برنامه ریزی دقیق رصدی را به همه رصدگران توصیه می کنیم تا از این زمان کوتاه به نحو مطلوب استفاده نمایند. یعنی اطلاعات فوق بدان معنی نیست که گروه های رصدی در مرکز و جنوب کشور به تلسکوپها و دوریبینهای نظامی قوی نیاز ندارند. بلکه برای اطمینان بیشتر و رصد راحت تر، این وسائل را نیز در اختیار داشته باشند (ضمناً از عطارد و مشتری برای تنظیمات ابزار خود نیز استفاده نمائید).

 

با آرزوی قبولی طاعات و عبادات رصدگران عزیز در این ماه پر خیر و برکت

و با آرزوی داشتن آسمانی بدون ابر و غبار و موفقیت برای تمام رصدگران هلال

سید قاسم رستمی- عضو گروه غیر حرفه ای رویت هلال

21 مهر 1385

 


نوشته های دیگران()

http://www.bachehayeghalam.com/media/sound/rabana.wma