• وبلاگ : راز هلال رمضان
  • يادداشت : تحليل اطلاعات رويت هلال شوال 1427
  • نظرات : 0 خصوصي ، 6 عمومي
  • چراغ جادو

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     
    + ئاث 
    ايول، خيلي حال دادي. دمت گرم.

    شما درست ميگوييد اما شما نوشته بوديد

    دوستان اينها همه پيش بيني هستند و تا زماني كه اطلاعيه دفاتر مراجع به دستمان نرسيده

    بايد صبر كنيد


    خودتون بهتر ميدونيد كه حكم توي رساله مياد و موضوع توي اين اطلاعيه ها. و دقيقا مشكل همين جاست كه اينو برا مردم جا نداختن كه ملت از اين همه از اين اختلاف نظر ها شكايت نكنند.

    در ضمن مثل اينكه حاكم شرع( ولايت فقيه) ميتونه در مورد موضوع هم حكم بده؟!!

    پاسخ

    با سلام مجدد ببينيد دفتر هر مرجع براي خودش افراد اميني دارد که درمورد رويت هلال در تمام نقاط ايران حتي قسمتهايي از دنيا به آنها خبر ميدهند و ما خودمان به شخصه اين امکان را نداريم بنابر اين بايد گوش به زنگ باشيم تا ببينيم مخبران آقايان چه خبر هايي را به آنها ارسال ميکنند در ضمن ولي فقيه مي تونه حکم کنه که امروز عيد است و اين غير از مسئله تعيين مصداق البته اين مسئله براي تمام محتهديني است که جامع الشرايط باشند نه فقط ولي فقيه
    آيا امكان رؤيت هلال در شامگاه يكشنبه در نقاطي كه با ايران ، در شب مشترك قرار دارند ، وجود دارد ؟ ضمنا اي كاش در مورد اين نقشه توضيح بيشتري دهيد تا بفهميم كدام كشور ها در شب مشترك با ايران قرار دارند ؟
    پاسخ

    نحوه استفاده از اين نقشه به اين ترتيب است شما اول مدت شب را در ايران حساب مي کنيد (فاصله بين اذان مغرب با اذان صبح ) واگر دقت کنيد خواهيد ديد که بر روي نقشه خطوطي است که نشانگر زمان است شما به همان اندازه که شب در ايران طول مي کشد روي نقشه به سمت غرب حرکت کنيد به يک نقطه مي رسيد . تمام کشورهايي که در فاصله بين ايران واين نقطه قرار مي گيرند يا ايران شب مشترک دارد

    سلام عزيز دل برادر.

    اين ها كه همه گفتي درست. دستت هم درد نكنه مگر طلبه ها به فكر اين باشند كه بايد بعضي از سو تفاهم ها رو روشن كرد

    اما يك سوال: كجاي دين امده بايد در اين مورد از مرجع تقليد، تبعييت كرد؟

    پاسخ

    سلام تشخيص اينکه ماه ديده شده و يا نه قابل تقلبد نيست ولي شرايط ديدن ماه ( مثلا ديدن ماه با چشم مسلح اعلام اول حجت است يا نه و يا ديده شدن ماه در جايي براي جاي ديگر حجت است يا )همه بايد براساس تقليد باشدبه زبان ساده تر مجتهد شرايط را مي گويد و ما بايد خودمان بر اساس آن شرايط اقدام به ديدن ماه کنيم

    *** بنام تو اي قرار هستي ***

    سلام و عرض ادب و احترام خدمت شما برادر بزرگوار و ممنون از زحماتي كه براي كسب اطلاعات در اين زمينه متقبل مي شويد

    راستش منكه از اين چيزها كه گفتيد بلاخره متوجه نشدم اين ماه دلنشين رو بايد دوشنبه منتظر قدومش باشيم يا سه شنبه

    ولي اينو ميدونم كه اين اختلاف نظرات موجب شد كه خيلي ها شبهاي قدر رو احتياطا دوتا دوتا بگيرند. يك شب براساس فتواي بعضي علما احتياطا گرفتند و يك شب هم بر اساس حكم حكومتي ، و ظاهرا عيدمان هم به همين سرنوشت دچار خواهد شد . من دقيقا به خاطر دارم كه پارسال و سال قبل از آن خيلي ها بر اساس حكم بعضي از مراجع تقليد مبني بر روئيت هلام ماه روزه اشان رو افطار ميكردند و نماز عيد فطر ميخونند . در حاليكه خيلي ها هم بر اساس حكم حكومتي مبني بر عدم روئيت ماه همچنان روزه بودند .

    مطلبي كه جاي تامل داره اينه كه چرا اين اختلاف آرا در رويت هلال ماه هيچ وقت در كشورهاي عربي صورت نمي گيرد . و هرسال همه علماي كشورهاي عربي متفق القول در رويت هلال رمضان و شعبان هستند . و بي هيچ شك و شبهه اي رمضان رو شروع و به اتمام ميرسانند . ولي در كشور ما اينهمه اختلاف آرا در اين خصوص وجود داره .و متاسفانه اين اختلاف روئيت هلال ما ه در چند سال اخير دركشورر ماه افزايش پيدا كرده . و ظاهرا هم هرسال دارد بيشتر ميشه . سالهاي قبل ما يك روز اختلاف روئيت هلال ماه با كشورهاي عربي داشتيم . امسال دو روز ، شايد سالهاي آينده اين تفاوت به سه روز و چهار روز هم برسه .

    سوال من اينه كه چرا اين همه تجيهزات علمي و نجومي به جاي اينكه درجه اطمينان به روئيت هلال ماه رو بيشتر كنه كمتر كرده.؟

    راستي شما به من بگيد مردم قديم كه اين تجيهزات رو نداشتند چطور ماه ر رو به سادگي مي ديدند و نماز و روزه و شب قدر و عيد فطرشون بي هيچ شك و شبهه اي بود؟ولي اينك ما با اين همه تجيهزات پيشرفته علمي و نجومي هرسال بايد با ترديد رمضان را شروع كنيم و با ترديد به پايان برسانيم ؟

    از شما مي پرسم ، تكليف شبهاي قدري كه مردم خوابيدند و بي نصيب ماندند از فظائل بيشمار آن ، و نيز روزه اي كه ممكنه در روزعيد فطر كه حرام هست گرفته مي شود چيست ؟؟؟؟

    التماس دعا

    پاسخ

    عليک السلام درمورد اينکه شبهاي قدر را دو تا دوتا برگزار کرديد بايد بگم که شب قدر وابسته به اول ماه است يعني 19 روز 21روز و يا 23 روز بعد از شروع ماه ، بنابر اين از آنجا که هيچ شک و شبه اي در رويت هلال اول ماه نبود نه در بين مراجع نه منجمان بگونه اي که هيچ رصدگري ادعا نکرده بود که ماه را در روز قبل از روزي که اعلام شده بود ديده بنابر اين شبهاي قدر سر جاش بوده است و لازم به دوتا دوتا برگزار کردن آن نبوده دومين مطلب اينکه گفتيد که چرا عربها هيچ اختلافي ندارند ولي ما داريم خوبه من در دومطلب رويت هلال عربستان را که اکثر مردممون آنرا به اشتباه معيار دقيق ميدانند نقد کردم ( عربهاي عجول که الان در آرشيو است و رويت هلال از نوع سعودي که الان بر روي صفحه اصلي است ) . مطلب بعدي اينکه گفتيد زمانهاي قديم مردم چکار مي کردند ؟ببينيد مشکل از آنجا شروع شده که اين ابزار رويت هلال بوحود آمده و گروهي از مراجع آن را قبول دارند و گروهي نه بعدش هم قبلا اين قدر اصلا وسايل ارتباطي نبود که کسي اصلا بدون تو شهر بغل دستيش رمضان شروع شده يا نه چه برسه به اينکه بدونن تو عربستان و يا جاهاي ديگه چه خبره . حرفم اينکه اگر مشکلي هم درست شده بخاطر همين پيشرفتها است قبلا هر کس آسمون شهر و ده خودش رو نگاه مي کرد يا ماه رو مي ديدند و يا نه مطلب بعدي هم که به اختلاف فتوا اشاره کرديد در مطالبم نوشتم در بخش آرشيو موجود است

    خدا يا خيرتون بده

    خدا قوت

    موفق باشيد