سفارش تبلیغ
صبا ویژن
گزارش ستاد استهلال - راز هلال رمضان
|| مدیریت || شناسنامه || پست الکترونیــک ||
نویسنده
گزارش ستاد استهلال - راز هلال رمضان
Link to Us!

گزارش ستاد استهلال - راز هلال رمضان

Hit
مجوع بازدیدها: 102739 بازدید

امروز: 0 بازدید

پیش بینی وضع هوا

سایت مراجع












آرشیو


اطلاعات رویت هلال ماه رمضان 1427
آرشیو نظرات مراجع
اطلاعات رویت هلال ماه شوال 1427
اطلاعات نجومی رویت هلال
رویت هلال در عربستان

In yahoo

یــــاهـو

Search



Submit mail

 


گزارش ستاد استهلال

حسین نقی زاده :: یکشنبه 85/7/2 ساعت 9:0 صبح

گزارش ستاد استهلال ماه رمضان المبارک 1427 هجرى قمرى ( 29 شعبان)

گزارش استهلال ماه رمضان المبارک 1427 هجرى قمرى ( 29 شعبان)

بسمه تعالى
گزارش استهلال ماه رمضان المبارک 1427 هجرى قمرى ( 29 شعبان)


احتراماً ‌به استحضار‌ می رساند: گروهاى رصدى ستاد استهلال مرکز مطالعات و پژوهش هاى فلکى ـ نجومى وابسته به دفتر حضرت آیت الله العظمى سیستانى (دامّ ظله) بعد از ظهر روز شنبه 1/7/1385 مطابق با 29/8/1427 در قالب پنج گروه به رصدگاههای مختلف عزیمت نمودند که نتیجه عملکرد آنان به شرح ذیل می باشد:
گروه اوّل: مرکّب از آقایان حجت الاسلام اصفهانی، سجّاد مهدی زاده، سیّد محمّدباقر تکیه ای، محمّد محمّدی ستوده و سیّد محمّدعلی موسوی صدر که با تجهیزاتی شامل: یک دستگاه تلسکوپ 8 اینچ اشمیت ـ کاسگرین، یک دستگاه تلسکوپ 80 میلی متری ویکسن، دو دستگاه دوربین عکسبرداری، قطب نما و... از چند روز قبل در رصدگاه ابوریحان بیرونی ( واقع در ارتفاعات فردو در 70 کیلومتری جنوب قم ) با مختصّات جغرافیایی50 درجه و 53 دقیقة شرقى و 34 درجه و 09 دقیقة شمالى و 3055 متر ارتفاع از سطح دریا، مستقر شدند و در غروب روز شنبه به امر استهلال پرداختند، لکن علی رغم تلاش های صورت گرفته، این گروه موفّق به رؤیت هلال نشدند. شایان ذکر است در این روز، افق رصدگاه ابوریحان بیرونی بدون ابر و حدوداً دارای 10 درجه غبار بوده است.
گروه دوّم: متشکّل از آقایان حجت الاسلام و المسلمین دهقانی ( امام جمعه محترم شهرستان جعفریه و رابط رصدگران استان قم با ستاد استهلال دفتر مقام معظّم رهبری )، سهرابی و تقی زاده ( از لشکر پیادة 17 علی بن ابیطالب (ع))، محمّدرضا الهی، کاظم سیستانی، علی پاسبانفر، محمّدرضا خلیلی، سیّد علی میرسالاری و جمع کثیری از روحانیّون و طلّاب محترم ایرانی و خارجی، فرهنگیان محترم ناحیة دو و سة آموزش و پرورش قم و سایر اقشار محترم که با بهره گیری از دو دستگاه دوربین دوچشمى غول پیکر« 120 * 20 » و تعدادی دوربین دوچشمى« 50 * 7 » ، « 35 * 7 » ... ، قطب نما ، تراز و...) به رصدگاه بوستان علوى ( واقع در کیلومتر4 جادّة قم ـ نیزار ) با مختصّات جغرافیایی50 درجه و 48 دقیقة شرقى و 34 درجه و 34 دقیقه شمالى و 1021 متر ارتفاع از سطح دریا، عزیمت نموده و 45 دقیقه قبل از غروب خورشید در محل استقرار یافتند. در این روز آسمان شهر مقدّس قم صاف بود. لحظة غروب ظاهریِ ( رصدیِ ) خورشید ساعت 17 و 55 دقیقه و زمان غروب واقعیِ ( محاسباتیِ ) آن ساعت 18 و 02 دقیقه و 30 ثانیه بود. متأسّفانه
در این مکان نیز رصدگران با وجود تلاش فراوان موفّق به رؤیت هلال نشدند. در پایان برنامة استهلال، شرکت کنندگان پس از اقامة نماز جماعت مغرب و عشاء به حضور خود در رصدگاه پایان داده و محل را ترک نمودند.
لازم به ذکر است در افق غربىِ رصدگاه بوستان علوى؛ 2 درجه مانع طبیعى و 3 درجه غبار محلّی وجود داشت.
گروه سوّم: هم عبارت بودند از آقایان: سعید صادقی، محمّدرضا صادقی، سیّد محسن منصوری، سیّد خسرو موسوی و محمّدحسین صداقت که در رصدگاه خاتم الانبیاء(ص) ( واقع در منطقة کمرکوه در فاصلة 32 کیلومتری جنوب غربی قم ) با مختصّات جغرافیایی50 درجه و 42 دقیقة شرقى و 34 درجه و 40 دقیقة شمالى و 1607 متر ارتفاع از سطح دریا، مستقر شده و اقدام به استهلال نمودند که آنان نیز توفیقی در رصد هلال پیدا نکردند. افق رصدگاه خاتم الانبیاء(ص) هم در این روز، بدون ابر، دارای یک درجه مانع طبیعی و 2 درجه غبار بوده است.
گروه چهارم:هم متشکل از حضرت حجت الاسلام و المسلمین نجف (ریاست مرکز مطالعات و پژوهش هاى فلکى ـ نجومى) ، حضرت حجت الاسلام و المسلمین لنکرانی ، حضرت حجت الاسلام و المسلمین کریمی ، و حضرت حجت الاسلام و المسلمین جواهری و تعدادی دیگر از علماو فضلای حوزه علمیه در مجتمع علمی مرکز مطالعات و پژوهش هاى فلکى ـ نجومى واقع در 45 کیلومتری قم با ارتفاع 1850 متری مستقر شدند ولى علیرغم بدون ابر بودن منطقه موفق به رؤیت هلال نشدند.
گروه پنجم : این گروه شامل محمد صالح نجف (مدیر مرکز مطالعات و پژوهش هاى فلکى ـ نجومى ) و حجت الاسلام مسجد جامعی در محل رصدخانه مرکز مستقر شدند ولی موفق به رؤیت هلال ماه مبارک رمضان نشدند


ستاد استهلال
مرکز مطالعات وپژوهش هاى فلکى ـ نجومى
سید على میرسالارى


نوشته های دیگران()

http://www.bachehayeghalam.com/media/sound/rabana.wma